torsdag 23 april 2009

HAMAS

Det här känns rätt grundläggande att kunna, här är ett djävligt basic recept på hur man gör då va. Hamas är typ världens bästa grej och passar till typ allt. Bilden är min frukost som jag åt till filmen "Owning Mahowny" som var helt ok.

Hummus
frukostmackor med hamas
0,75l blötlagda och kokta kikärtor
3-5 klyftor vitlök
1 ½ dl olivolja
1 ½ dl vatten
1 matsked grovmalen svartpeppar
½ - 1 matsked örtsalt
½ matsked oregano
2 krm cayennepeppar
en skvätt citron
tahina om man vill

Det är i princip bara att mixa ihop allt. Själv brukar jag börja med hälften utav vätskan, kryddorna och vitlöken och sedan hälla på kikärtor allt eftersom tills det blir tjockt nog. Easy peasy. Att jag använder måttet 0,75l beror för övrigt på att jag fryser in mina kikärtor i gamla tofuline glass-boxar.

Inga kommentarer: