iDEAL: Aluk Todolo, Menace Ruine, Sabbath Assembly & Earth

Kom fram till Nef med Marte precis som Aluk Todolo började och dom körde på med en låt där trummisen manglade på samma entakt genom hela låten (som kanske var 10 minuter). Onödigt att säga, men jag föll pladask. Har lyssnat på dom innan, men live var en helt annan kaka. Black psych? Skitsnabb och ond kraut? Bra som fan är det i alla fall.




Mellan så spelade Menace Ruine och Sabbath Assembly (där Jex är med). Förstnämnda en duo som jag trodde skulle vara med black metal. Fick lite Lightning Dust-vibbar fast mörkare förstås. Synt-drivet och långsamt. Det var inte dåligt men inte riktigt något jag orkade se på. Ville mest att Earth skulle gå på så jag koncentrerade mig på ölen istället.

Sabbath Assembly var fan fruktansvärt. Inspirerad av 70-tals-psych/bluesrock med religöst tema typ. Alldeles för fint och städat. Alla i bandet så djävligt trötta ut förutom Jex, men inte ens henne gillade jag. Synd.

Earth är fan det bästa jag någonsin sett. Benen började tillslut domna, men det berodde nog lika mycket på att det var jobbigt att stå rätt upp så länge. Tiden mellan Aluk Todolo och Earth gick ju inte fort direkt. Hur som haver så körde dom andra grejer än vad jag förutsett. Kanske tre låtar från nya plattan, några (2?) från Bees Made Honey... och förvånansvärt en från Pentastar. Tyckte nästan det var skämmigt med den sistnämnda. Ok platta liksom, men inte alls det jag förknippar till Earth och så. Visserligen var det djävligt snyggt nu med cello på också. Sedan avslutade dom med Dylans första låt för Earth någonsin. Blev ju sjukt djävla glad att få höra det live.






Jag vill minnas känslan under och efter spelningen hela mitt liv känner jag. Det var storslaget på så många plan. Säkert kommer flera tycka jag är löjlig, men sån är jag!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen