Bengans: Dawn of Humans & Strul

Var helt förstörd efter att ha varit på FILLER kvällen innan men det var bara att ta sig i kragen och jag hann med öl på fyra krogar (bland annat en nästan tom Gåff-klubb och en annan där dom bredvid mig gnällde på småsaker som deras pojkvänner gjorde som den klassiska frågeställningen "är det jobbigare att organisera badrumsskåpet själv från början eller låta pojkvännen göra det och se honom göra fel så man får rätta till sedan?") innan jag stegade ner till scenen på Bengans fik. Dom hade rensat bort alla soffor och jag tycker nästan det var lite synd. Hade varit gött om frontpersonerna i respektive band stegat upp på dom och härjat, men man kan inte alltid få det så stökigt som man vill.

STRUL. Sjukt djävla gött. Punk med lokalkändisar från bland annat DOOMSDAYMAG och MOTORBREATH. Trodde några sekunder in i andra eller tredje låten att det var en GISM-tolkning på gång, men det är nog bara för att jag är dum i huvudet. Tänk ett SVART STÄDHJÄLP fast mindre hardcore och mer käng eller ett aningen långsammare FY FAN! Någonstans där landar det för mig. Råsnyggt flum på basen. Överlag allmänt grym DISCHARGE-dyrkan och mycket "nu blåser vi snuten"-melodier. Skulle gå så långt att säga att det kan vara ett av de bättre kängbanden i Göteborg just nu. Ett djävla vev, inga krusiduller eller trams med lama melodislingor à la TRAGEDY, bara fullt ställ. Älskar't! Som det hörs i slutet av inspelningen..."SVIIINBRAAAAA..." och "Så skare' låta!".

Jänkarna i DAWN OF HUMANS var bra men det var svårt att toppa föregående band. Sångaren var i stort sett naken och använde mycket rekvisita som sopsäck, lampa och spegel och det fick det hela att stundtals kändes som en slags performance-grej. Men det menar jag som en positiv grej och hela den smutsiga nakenheten, allt "spring i ring" och allmänt elasto-kroppande passade sig bra till det primitiva bandnamnet. Har tidigare sett sångaren hantera slagverksdelen i HANK WOOD AND THE HAMMERHEADS och har då undrat var tusan han får all sin energi från och jag undrar det ännu mer nu. Visst, jag gillar det, men trots allt smuts och den svarta gaffatjepen så kändes aldrig själva musiken lika smutsig och rå som det kunde och lokalhjältarna får stå segrande i den här kampen mellan Göteborg och USA.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen