Showdown: Tomorrows Tulips & Baronen & Satan

Härligt att få ta sig till utkanten av andra sidan stan istället för att hänga där man brukar. Att åka genom Avenyn kl 2 på natten var dock inte lika kul. Men låt oss börja i början istället för i slutet. För att vara ärlig så hade jag i förväg enbart hört ett par låtar med båda banden men var ändå rejält peppad. Gött att få en anledning att besöka RÖDA STEN dessutom och hoppas det blir fler av dom utlovade BURGER RECORDS-spelningarna som hålls där. Jag vill få det till att vara ett löfte i alla fall, så nu får SHOWDOWN se till att leva upp till det. Det nya Göteborgsbandet BARONEN & SATAN gjorde sin debutspelning och precis som vilket band som helst som ställer sig på scen för första gången finns det säkert saker att slipa på men jag kan verkligen inte klaga på något. Just i stunden så var det mest att gitarrerna inte var höga nog, men det kan lika väl varit min position i lokalen som gjorde det. Hårda trummor, gnisslande gitarrer och en häxlik sångerska. Det är helt enkelt ännu ett band från Götet att följa.

Skulle jag bara använda ett ord för att beskriva TOMORROWS TULIPS skulle det på rak arm bli "hypernonchalant". Sällan räcker dock ett ord för någon slags recension så jag får väl fortsätta. Sockersött och blasé på samma vis som THE JESUS & MARY CHAIN fast dom här hänger förstås på stranden och har inte undvikit att få sand i håret och lite solbränna. För att göra jämförelsen rättvisa får man dock plocka tuggummit ur taggtråds-disten och ladda munnen med det istället då dom värdena är ombytta i respektive band. Någon gång smög det sig in någon THE BRIAN JONESTOWN MASSACRE-känsla på grund av någon kort melodi-slinga men deras utseende och manér hjälpte ju ganska lätt tankarna åt det hållet också. Vet inte om jag aktivt letade efter det men vill mig tycka att den där underliggande agiterade stämningen fanns där i viss mån. Det enda som hände var dock att ett par glas eller flaskor blev krossade precis i slutet av spelningen. När man sedan klev ut ur lokalen var det förstås långt ifrån så soligt som TOMORROWS TULIPS fått det att verka och det var bara att knata till vagnen i regnet och härda igenom alla fulla ungdomar och önska att man blivit tillräckligt väck för att inte lägga märke till dom.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen