Nefertiti: Trubbel & Västerbron

Först tänkte jag att jag var glad över vad MASSHYSTERI gjort med svensk musik, men egentligen är jag nog inte det. VÄSTERBRON spelade någon form av ösig pop med, kanske inte direkt uttalade, influenser från tidigare nämnda band, säkert lite BOB HUND (klart komplex med tanke på Stockholmsband med skånsk sångare) och annat som jag aldrig hört. Tänkte ibland på LA DISPUTE och WOW, OWLS när jag hörde gitarrmelodierna fast inte lika töntigt. Överlag tänker jag att det är tonårsmusik. Hade det varit lite punkigare hade det typ varit GAMLA PENGAR som stod på scen, men det var det ju tyvärr inte.

Vanligtvis brukar inte sådan här glad, medryckande och svängig musik falla mig alls på läppen, men just ikväll lyckades ändå TRUBBEL (det mest göteborska bandet någonsin) övertala mig. Tydligt melodiös punkrock med vissa rockabilly-tendenser. Kanske en snudd på oi-punk. Rivigt och aldrig något löjligt lall lall. Ni förstår säkert att jag inte har särskilt många referenser att dra till med eftersom det i vanliga fall inte är min "scen". Det kändes lite som att vara ung och på punkspelning igen. Blaskölen slank ner väldans fort. Någon tatuerades inne i ett hörn. Folk röjde och brydde sig inte så mycket om annat än att ha det gôtt.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen