Pustervik: Mattias Alkberg

Det finns knappt ord för hur extraordinärt bra denna turnén med MATTIAS ALKBERG (6/6) är. Vartenda ord och anslag är precis där det ska vara. Introt som mässar "Mattias Alkberg" om och om igen känns storslaget och passande. Som om stunden är kommen. Dom nya låtarna sitter som ett smäck och de mest lågmälda får dom andra att nästan framstå som riktiga rökare. Vidare tror jag inte klassikern från Anarkist, 'Lys upp mig som en stjärna', någonsin låtit bättre live än nu. En låt jag knappt orkar/vågar lyssna på för att den är så stark. En sådan som jag aldrig drar på utan sparar tills när den verklgen behövs. Som ett hemligt vapen. Det blir även fler återblickar än så då vi bjuds på bland annat MABD (i form av 'Ragnar'), 'Tjugonde' från Personer, en del av sminkningen från Begravningen och favoriten '80 vårar' från samma platta som 'Lys upp mig...'. Det är en vandrande låtskatt på turné. Det här är sedan länge redan pinsamt. Lovord är det enda jag har, men jag vill inte sitta här och slicka röv en hel eftermiddag, så jag avslutar här.

Eller en sak vill jag lägga till, och det är att jag är lycklig över är att både SÖDRA SVERIGE och senaste MATTI-plattorna båda var sådana fullträffar och att båda tagit sig ner och spelat i Göteborg inom loppet av några månader. Tack Matti, tack Pustervik, tack Festival del Mar, tack Norrbotten & tack Göteborg.

PS. Det märkligaste med hela den här dagen är kanske att nazisterna var och försökte demonstrera i Göteborg samma dag. Det bästa är förstås att dom blev stoppade och att det garanterat var fler personer på den här konserten än på nazisternas äckliga shoppingtur.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen