128A: Svart Magi, Dunderhästen Blixten / Thunderhorse Lightening & Strul

Först måste jag väl erkänna att jag inte hade jättehöga förväntningar på DUNDERHÄSTEN BLIXTEN, eller THUNDERHORSE LIGHTENING som dom kallade sig ikväll, just på grund utav namnet (som jag ändå uppskattar någonstans) som osade lite ploj. Ack så fel jag hade. Det var ungefär 0% ploj och bara helt grym JUDAS PRIEST-dyrkan och det är så jag vill säga att dom till och med är bättre än ROB HALFORDS gamla hårdrocksband. Det bör inte heller vara en överraskning då att det blev mycket galopp-takt. Grymt bra. Bränn bocken!

Kortedalas STRUL är gamla favoriter här och dom håller än. Men det är inte riktigt samma käftsmäll längre eftersom man vet exakt vad man har att förvänta. Det som förvånade var att dom inte hade med sig samplingen från filmen. Hur som helst, har man missat det är det grym kängpunk i rasande tempo och riktigt bitsk sång.

Sist ut var SVART MAGI som var kvällens hedersgäster då dom, efter ett missöde med skivan, äntligen hade sin releasefest för nya plattan "All Cats Are Beautiful" kombinerat med 5års-kalas som band. Det har skrivits förut men jag skäms inte för att säga det igen - detta är bland Göteborgs finest. Känns som att allt klaffar och alla är så svinigt grymma på allt dom gör att jag får dåndimpen. Ofta byggs låtarna upp av en perfekt instrumental matta som lika gärna kunnat komma direkt från 80-talets gothguldår och sedan appliceras en fläckfri sång som väver ihop allt. Det hymlas inte direkt med influenserna och vissa synthslingor låter som om dom kom direkt från graven eller från en vampyrrulle. Tidigare har de spelat CORTEX "Skuggorna kommer/Verkligheten" men hur bra den är så var det gött att dom ikväll bytt ut deras cover mot en EBBA GRÖN-klassiker istället som extranummer. Passande på många vis. Att detta blev sista konserten för mig i år känns som ett väldigt värdigt avslut och är glad att det var i 128ans regi. Tack och god fortsättning!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen