Top 10 konserter 2017

Det märks väldigt tydligt hur inskränkningarna i Göteborgs musikliv påverkar, inte minst listan, men vilka band som kommer hit. Det har inte varit lika många spelningar och specifikt inte lika många punk-spelningar. Visst, jag har absolut börjat begränsa mig något mer på vad jag går på men utbudet är inte detsamma som för några år sedan. Just musiklivet i Göteborg är ett av de starkaste skälen till att jag bor här. "Utvecklingen" kring vad som sker i Göteborg är inte rolig att bevittna alla gånger med inskräkningar för de som agerar lite utanför mittfåran. Hoppas att alla orkar kämpa på och att 2018 blir ett bättre år!





1. SÖDRA SVERIGE släppte en av dom bästa skivorna 2017, "Rak Kant", och det höll lika bra live på en regnig liten festival i Göteborgs skärgård.


2. Förra årets toppar är med igen. Det finns ingen gräns för hur bra PASCAL är och lustigt nog spelade dom på samma festival som SÖDRA SVERIGE.


3. En återkommande favorit i många olika skepnader: MATTIAS ALKBERG. Nöjet att se de olika konstellationerna live verkar aldrig avta.


4. SVART MAGI behöver inte göra några häxkonster för att förtrolla mig. Ett av Göteborgs finest.


5. Ett fantastiskt bra band som för mig rullar på lite för långsamt. LEVANDE DÖD borde släppa skivor och spela hela tiden. Hoppas på nytt inspelat och fler spelningar nästa år!


6. NEUTRAL - så länge dom spelar kommer dom säkerligen dyka upp i mina toplistor. Önskar jag hade haft möjlighet att åka till Polen, Finland och England och se dom även där. Så bra är dom.


7. Enda återföreningen för denna listan, FIRST FLOOR POWER! Mycket fin spelning i Malmö.


8. Trip-hop är en relativt smal genre och har få guldkorn. Göteborgs-duon BIRD AND BEAST är dock definitivt en av dom oavsett om man ska räkna in deras långsamt drönande arsenik-pop till genren eller inte.


9. Ständigt närvarande HOTET är minst lika ständigt lysande. Ståtrummor vinner för evigt!


10. TRUE MOON och deras goth-pop går hem hos mig. Detta var en grymt bra spelning och dom kommer dessutom tillbaka till Oceanen på fredag!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen