Truckstop Alaska: King Witch, True Moon & Grave Pleasures

KING WITCH var en helt ny bekantskap för mig som i princip bara gick för att det alltid är gött att se TRUE MOON, resten såg jag som potentiella bonusar. Och KING WITCH från Skottland förvånade verkligen. Det var riktigt grymt. Att det skulle vara hårdrock av det tyngre slaget kanske inte förvånade och speciellt CANDLEMASS-tröjan som vokalisten hade på sig avslöjade i förväg vilken subgenre dom skulle bjuda på - doom såklart. Gillade det väldigt inlevelsefulla och teatraliska framförandet. Flera gånger under spelningen lät det som att det var två gitarristen och jag letade förgäves efter vart den andra gömde sig. I någon låt tänkte jag att ENTOMBED kanske hade låtit sådär om man skruvade ner tempot.

TRUE MOON har som bekant spelat mången gång i Göteborg och detta är utan tvekan den bästa av gångerna jag sett dom. Det är någonting speciellt med TRUCKSTOP ALASKA, ibland klaffar det så djävla bra där bara. Kändes också att det var flera som kom fram och upptäckte bandet. Just när jag filmat band flera gånger brukar jag ofta låta bli när det blir för mycket och hade egentligen bara planerat att filma ett par enstaka låtar, men kunde inte låta bli att fånga allt då det som sagt var så bra. Väntar dock spänt på nytt material.

Redan innan de skulle spela hade jag hunnit bli negativt inställd på grund utav att dom BLANDAR TYPSNITT i sin backdrop/logo. Hallå eller!? GRAVE PLEASURES (före detta BEASTMILK) som jag, på logon och namnet, antog skulle vara någon form av dödsmetall visade sig istället vara någon slags MISFITS/DANZIG-inspirerad sörja med väldigt blasé sång. Min genomgående känsla var att det var tråkigt, inövat och tillrättalagt och att det aldrig riktigt hände något. Dom harvade liksom på och allt lät likadant. Trist att just dom fick värsta ljusshowen också, men dom kanske hade med sig någon tekniker. Ärligt talat orkade jag inte ens stanna kvar för att se hela spelningen, inte ens för dom blinkande ljusens skull. Nä, KING WITCH och TRUE MOON ser jag mycket gärna igen, men detta kommer jag hålla mig långt ifrån.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen