Oceanen: Still Ill, Desire and Her Drunks & Beverly Kills

STILL ILL, BEVERLY KILLS & DESIRE AND HER DRUNKS delade scen på OCEANEN för över en månad sedan, och allt jag har kvar är helt oläsliga fylleanteckningar. BEVERLY KILLS var bra. Ett av få bandnamn som är något av en ordvits som faktiskt går hem hos mig. Känner att det ändå finns mer än ett "höhö" i det. Dom hade två olika personer på sång och dom växlade nog främst mellan låtar och det kändes lite som två olika band tack vare det. Vilket faktiskt var gött. Önskar jag kunde gått på deras gig på HOLY MOLY förra veckan, men var uppbokad på annat. Stundtals något för poppigt, men dom har också något jag gillar, så lär ju följa det här för att se vad som händer. Någon gång var det för mig ganska tydliga SONIC YOUTH-referenser också. Men det är där omkring dom rör sig tror jag - i den amerikanska 90-tals-indie-scenen. Utan att jag själv lyssnar på PAVEMENT tänker jag att det är säkert är något dom lyssnat mycket på.

DESIRE AND HER DRUNKS påminner, kanske inte så konstigt, något om HOTET även om det här har mer betoning på sista sista stavelsen i punk-rock medan HOTET snarare har det omvända. Det känns som att det finns massa band att referera till vad det gäller stilen, men jag har inga i huvudet. Riktigt bra oavsett. Också ett band jag vill se fler gånger. Skojfriskheten (menar detta på ett gott sätt) med basen påminner stundtals lite om DEAD KENNEDYS. Men överlag är det nog mer korkat. Jag gillar korkad musik.

STILL ILL. Milde Moses. Älskade TRAMPSTAMP som samtliga var med i tidigare. Bandet har passerat Göteborg otaliga gånger men jag har varje gång varit på annat. Det är inget jag kan få ogjort men det är något jag önskar. För djävla bra. Ännu bättre än TRAMPSTAMP, även om det är något skilda genres. Det är inte lika tydligt politiskt. Det är mer hård post-punk. Nä, jag tar tillbaka det. Jag vet inte vad det är! Men just den ambivalensen kanske säger något om hur dom låter. Tror dom själva kallar det "spion-punk" och det kan dom få göra. Kalla Kriget-vibbar får jag inte, men jag köper det ändå. Tänker någon gång på Vänersborgs stoltheter AFFORDABLE HYBRID fast mer mölj. Äh, fan, nästa gång dom spelar måste jag ställa in allt annat. Så bra är det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen