Härden: Uppgång & Fall, The Volcano och Gamla Pengar

När jag tog mig en för-lyssning på Malmö-bandet UPPGÅNG & FALL tyckte jag det på många sätt påminde om EBBA GRÖN. Sången kändes också ganska off på något vis och jag blev förvånad, och nog aningen besviken, på att det inte hördes någon skånsk dialekt. Väl på spelningen var det dock inga problem med sången och det lät överlag dock mer som att de istället försökte imitera MASSHYSTERI utan att ha förstått kärnan i deras musik. Trummisen var dock helt sjukt jätteglad och hade efter spelningen på sig läderkeps. Det ger två små plus. Vidare var det rätt humoristiskt att det i låten "Inga snutar i våra kvarter" (eller hur den nu gick) mer lät som att de sjöng "Inga brudar i våra kvarter".

Helt sjukt bra från början till slut. Vet inte riktigt vad man ska klassificera bandet som, men det är ju inte det viktiga. Det känns punkigt, men är egentligen ganska indierock men har även sina pop-sidor. Lustigt att allt det nya såklart var bättre än deras tidigare hitlåt, "All My Friends Are On Pills", från demon. Skönt att man kan lita på att det kommer mer bra grejer från THE VOLCANO...

Vid ett tillfälle mitt i konserten så gick strömmen till allt utom PA:t och de frågade, skämtsamt, vad de hade för låtar som bara behövde sång och trummor. Någon i publiken skrek "We Will Rock You" och de körde såklart igång den QUEEN-hitten. Sjukt snyggt gjort och jag blev rätt impad över att gitarristen kunde texten.

Minns att jag försökte rätta till indieslungan runt min axel flertalet gånger tills jag upptäckte att jag inte ens hade den på mig. På den nivån låg fyllan. Ramlade, på något vis, tydligen även in i mic-stativet (så det välte) efter deras impromptu-cover men just då mikrofonen drog i marken gick även strömmen igång igen. Vi kan låtas att det var tack vare fallet.

Hade tidigare snackat med bandet om att eventuellt släppa en EP. Tyvärr blev det bara snack från min sida då jag, mitt i diskussionen om det, blev sjukt deprimerad och bara släppte allt kring mig och isolerade mig. Dålig ursäkt men men...
Ville, efter spelningen, be om ursäkt för det gamla men de verkade upptagna med annat hela tiden och sedan försvann jag till soffan där jag skulle sova. Så kan väl istället passa på att här be om ursäkt i det offentliga: Förlåt! Det är ju visserligen främst min förlust.



Fylla och allmän trötthet ledde mig, efter ett par låtar med GAMLA PENGAR, bort från Härden . Minns inte hur det lät så kommer inte skriva något om det. Finns ju något gammalt inlägg om det men jag gillar bandet mer nu än vad jag gjorde då, så det är ju lite surt att man inte stannade kvar. Men det som vid tillfället lockade mest i mitt trötta sinne var ju uppenbarligen att sova.

Kommentarer

T sa…
Hallo! Jag drar tillbaka till Thn den 26:e september och spelar på N3. Gratis inträde, komförbi med kameran om du har tid och lust vet jag. //Thomas (I'm Kingfisher)
Guten tag! Hade förstås varit trevligt, men det är spelning på Nattmaran (http://nattmaran.tumblr.com/) i Göteborg. Men det på N3 kanske är tidigare på dagen/kvällen?

Populära inlägg i den här bloggen