Nejd: Tyvek

När det släpptes biljetter till PROTOMARTYR i Sverige och Norge var jag snabb på att införskaffa sådana. När det långt senare uppdagades att även TYVEK skulle spela dom kvällarna blev peppen ännu större. När datumet så småningom började närma sig kändes det dock något ohållbart att åka till Lund och sedan Oslo dagen efter. Men redan efter dom första ackorden som förband i Lund hade jag blivit helt övertygad att jag skulle bli tvungen att se dom i Oslo också. Att jag skulle se dom på NEJD var oavsett redan bestämt och det är ju där vi är nu. På ganska så färska konstgalleriet på Ringön. Först bjöd ARV OCH MILJÖ på ett kort noise-set och det var lätt bästa gången jag sett det. Tyvärr hann jag dock inte få upp kameran i tid, så det står odokumenterat. Får helt enkelt överträffa sig själv på nytt vid nästa tillfälle.

Fastän det nu blev tredje gången jag såg TYVEK på denna turnén så var det inte en tråkig sekund. Skulle nog säga att det dessutom var det bästa setet dom spelade av dom gångerna jag såg dom. Visst, man får inte samma ljud eller styrka i ett litet galleri, men däremot mycket bättre stämning än på en steril klubb. Speciellt då det tyvärr inte någon av de tidigare gångerna kändes som om särskilt många peppade på TYVEK. Jag menar, redan i öppningslåten, 'Tip To Tail', borde man omedvetet börja sjunga med och känna myror i benen. Längre in bjuder dom på den över ett decennium gamla rökaren "Honda". Varje gång jag tänker på TYVEK så tänker jag att det är någon form av lo-fi rock eller garagerock, men varje gång jag lyssnar på det så inser jag att det finns en viss okonstlad skevhet i det hela som gör att det för mig faller lite utanför den ramen. Eller i alla fall hamnar i utkanten. Hoppas det inte dröjer lika länga till att man får se dom igen. Att dom i Göteborg aldrig spelar på "etablerade" ställen förbryllar mig, men jag far knappast illa av det. Men det ställer mig frågande till hur många band som flyger under radarn och bara kommer upp till Köpenhamn/Malmö eller hoppar över Göteborg i förmån för huvudstaden. Hur som helst är detta ännu ett exempel på hur Göteborgs underjord briljerar. Det är bara att tacka NEJD och Levande Begravd och alla som går på arrangemangen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen