Pustervik: Kors & Makthaverskan

Tog ett rätt tidigt tåg för att försöka hinna med massa saker. Bland annat CARINA TROPPS utställning på Mornington Hotell. Texterna till bilderna gjorde mycket. Gillade det enkla, stilrena. det brukar jag ju, men var kanske lite väl nutida, om man hajar vad jag menar med det. Blev dock en väldigt snabb vändning eftersom det var lite väl intim alla-känner-alla-stämning som jag inte pallade med i den trånga utställnings-delen. Skulle även hinna med att äntligen testa Kelly's nya (ja ja, nu är den väl inte ny längre) vegan-kebabpizza. Den var schysst. Mättande. Fick såsen redan på pizzan, det kanske man får på alla nu, men det gjorde mig lite förvånad. Påminde om hur pizza smakade i mina kvarter när jag var liten. Gött, men som sagt inte värt 70 spänn egentligen. Hade hellre fått i mig 2 extra öl, minst lika mättande...men tidig ankomst innebar ju även tidig öl och det hann ju bli några stycken. I övrigt underligt att Kelly's verkar hinna byta personal helt och hållet i mellanrummen mellan mina besök nu för tiden. Det var trist att 89,77:an inte följde med på spelningen, men det är smällar man får ta.

Hann helt klart bli rätt spexig innan spelningen, men det brukar ju vara garanterat när man börjar i tid. Kände mig lite dålig som inte gick på THE VOLCANO, men orkade inte riktigt med arret. Lät jobbigt på något vis. Minns att jag visade min fantastiskt otrevliga sida (som är på skämt, host) genom att säga "nu börjar bandet, jag vill inte prata med dig längre". KORS var först ut och har verkligen inget gemensamt med huvudakten. Påminde bitvis om EARTH, fast med tillägget att de hade utdragen, lite släpig, ungefär som sångerskans hållning (obs! ej en diss) och mässande sång, men hade överlag lagt in några växlar mer än EARTH. De hade nog avslutat en marathon-cykling flera dagar före DYLAN CARLSONS gäng men skulle i min bok ändå bara få ett silver. Vid närmare eftertanke är det nog så att dom delar tandemcykel med BLACK MATH HORSEMAN. Slut om cyklar. Hur som haver var det riktigt bra och dom balanserade sitt set bra med långsamt, tungt, mid-tempo (som kändes snabbt efter allt det lugna) och atmosfäriskt; man blev aldrig trött på att stå och lyssna. Monotont så det räckte men med gitarrer som ibland spretade ut. För den rastlöse som inte orkar med för monoton musik så drar kanske just dom gitarrerna, eller sången, in lyssnaren igen. Det här hade passat bra som soundtrack till en långsam vandring upp för ett berg. KORS kändes som en klockren inledning på den nya eran för bloggen.







MAKTHAVERSKAN förvånade inte mycket. Det lät som förr, fastän det gått ett par år. Nästan lite underligt att nu se dom stå och dricka öl - att dom inte är tonåringar längre. Naiviteten är väl ändå kvar. Gillade kontrasten mellan basistens extrem-uttråkade utstrålning och den tok-peppade sångerskan. Någonstans i mitten finns, den på något vis nördiga, gitarristen och bara gör sin grej. Ändå var det en trist spelning. Antagligen jag som tröttnat. Dom hade sin tid, men för mig är den förbi. Publiken var dock helt med på visan och det var flera som röjde, vissa smått fanatiskt, till den BRODER DANIEL-luktande gothpopen. Bevis på att dom utan tvekan har en lojal, ung, publik i Göteborg.



Nu på baksmällan fick jag en tanke som nog aldrig slagit mig tidigare. Om DEAD KENNEDYS sista album, Bedtime for Democracy, hade varit på svenska, så hade den fan klassats som trallpunk. Eller?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen