Bengans Fik: Räjäyttäjät & Joni Ekman & Koira

Hade man inte fått sin dos av rock'n'roll uppfylld för året så var detta giget att gå på. Associerar allt till svettiga lokaler i Finland med golv som är mer ölklibb än faktiskt golv, skinnvästar (utan mycket under) och alldeles för hög musik. Känns ärligt talat också väldigt "retro" utan att vara någon tråkig medaljongrock signerad GRAVEYARD eller dylika emulerande tråkmånsar. Retro på det sättet att dom knappt tagit in någon musik efter muren föll. Något som lägger till ännu mer värde till det är själva attityden och framförandet. Att det ändå känns äkta (fastän dom flesta ser ganska unga ut). Typiskt bra musik att vara full till. Oavsett om det är lagom fylla eller "halvt avdäckad i ett hörn"-fylla. När gitarrerna inte river av ösiga riff så blandas det in tvåstämmiga gitarrplock och solon och allt känns, i brist på bättre sätt att uttrycka det, "väldigt dynamiskt". Närmaste jag kan komma på som jag själv lyssnar på är SHEER MAG. Fast detta är extremt mycket dummare. Det får man såklart tolka som man vill. Men mycket känns som att det här lika gärna kunnat vara på en arena någonstans mellan 1970-1980 tillsammans med SCORPIONS eller TOTO. Men ska jag lita på min instinkt så är nog HURRIGANES de största hjältarna för samtliga på scen den här kvällen.

Tyvärr så fick mikrofonen fnatt utan att jag märkte det. Så lägger bara ut ett litet klipp på RÄJÄYTTÄJÄT med ljud som är under all kritik. Råkar någon ha en ljudinspelning därifrån så skicka den gärna hit så kan jag lägga ihop den med videomaterialet. Dom här tilltalade mig ännu mer än förbandet. Speciellt med den väldigt repetetiva, nästan VELVET UNDERGROUND-doftande, första låten där raden "no speed rock'n'roll" upprepades om och om igen blandat med rader som verkade något improviserade. Både på engelska och finska - både med humor och klarsynthet. Precis som JONI EKMAN JA KOIRA var detta också korkad rock'n'roll, men detta var nog fan ännu dummare. Och på ett annat sätt. Om Joni och de andra hade halsat öl en hel dag så har dessa nog förtärt vad som än ställts fram framför dom. Det är viktigt att få vara korkad. Det är viktigt att mata sin inre neandertalare. Det är något båda banden känner till, anammar och bjuder på. Riktigt bra kväll även om jag var alldeles för trött för att riktigt hamna i rätt stämning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen