Releasefest för Död Framtid (NUR05): Hotet & Madam Skam

Eftersom det är Never Understand som både släppt skivan och ställt till med spelningen så kan det ju uppfattas lite skevt att recensera det hela men vill påstå att det inte påverkar mitt tyckande. Så vi börjar i omvänd ordning med sista bandet först. Även om HOTET kanske var lite sliriga i början, vilket hör till ovanligheten och bara var en trevlig avvikelse, så kom dom snabbt in på sitt vanliga oklanderliga spår. Även om det verkligen alltid råder peppig stämning när HOTET spelar så kändes det på något vis ännu råare och peppigare än vanligt. En urladdning från alla håll. Men för dom som fortfarande missat bandet eller inte sållat sig till ledet kan jag upprepa det jag själv och andra säkerligen alltid skriver; snygga och hookiga melodier, stämsång och drivande bas och trummor. Allt i trogen MASSHYSTERI-anda. Att jag stod på fel sida av högtalarna påverkade dock upptagningen till det sämre. Minns första eller andra gången jag såg HOTET och frågade om dom hade en skiva eller demo att köpa och fick svaret att det var inspelat men att det inte kommit än. Efter några års väntan kom den skivan i år och någon månad senare fick jag släppa deras andra EP. Något som känns så otroligt djävla kul och är ett sant privilegium. Speciellt med tanke på hur fina alla i bandet dessutom är. Tack till er, Dolken, Christophe, Maya och Anton!!! Köp skivan för 70kr t.ex. genom att skriva till Never Understand på Facebook. Den finns också att lyssna på digitalt på diverse plattformar.

Det som fanns att tillgå med MADAM SKAM var ett par korta videor från replokalen. Vilket lät lovande men det var ändå svårt att få hela bilden. När den sedan målas upp med en gitarr som stundtals låter som plockad från 4-Track Demos med PJ HARVEY och med texter som utan tvekan har en humoristisk vibb samtidigt som att dom är laddade och urpolitiska så finns det ingen anledning att tveka på MADAM SKAMS briljans. Det närmsta jag skulle kunna beskriva det som är att det låter som om MASCARA SNAKES försöker spela SLEATER-KINNEY-låtar. Men även om samtliga säkert lyssnat på alla andra band jag nämnt så är det säkerligen inte därifrån huvudinfluenserna kommer ifrån. För det är samtidigt väldigt typiskt för Göteborgs punkscen. Även om jag kanske inte stod och just saknade en bas i ljudbilden så funderade jag på hur det hade låtit med en där. Oavsett det tyckte jag allt var extremt bra och ser fram emot fler MADAM SKAM-spelningar. Tack till alla som kom och ännu större tack till alla som hjälpte till mitt i all oordning och tack till Studio Chanslös!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen