128A: Nox Novacula & Shaking Heads

Att få se SHAKING HEADS spela har för mig kantats av trubbel från dag ett. Antingen har dom ställt in eller så har jag lyckats bli sjuk eller av annan anledning inte kunnat komma. Trots några år som band är det här alltså första gången jag ser dom stå på scen. Något som är extra tråkigt med att det är ju nu är att jag bara kände mig rastlös för att jag var så in i helvetes peppad på att se NOX NOVACULA som skulle spela senare. Hur som helst handlar det om gött garagepunk-röj med flera små nickningar till DEAD MOON i gitarrspelet i några av låtarna. Den mesta behållningen var nog dock dom snygga basgångarna...när dom väl hördes. På det fick man välskötta kött-och-potät-trummor och en typisk pricksäker rock-vokalist. Så trots att nyhetens behag kanske inte fanns kvar så var det fint att äntligen få se det här Göteborgsbandet och dessutom på ett av Göteborgs trevligaste spelställen.

Trodde från början att NOX NOVACULA skulle spela sist. Något förvånad och samtidigt lättad blir jag när dom går på som andra band. Till skillnad från band som KUUDES SILMÄ och LAST DAYS, som har väldigt tydliga punk-influenser, är dom här jänkarna rakt och enbart goth. Tycker också det är skönt att någon äntligen anammar svartrocken när fokuset dom senaste 10-15 åren varit att få, den visserligen väldigt löst definierade genren, post-punk att återuppstå. Men här snackar vi supermycket chorus-effekt på basen, trasiga nätstrumpbyxor, ylande sång som från andra sidan graven, bondage-bälten och svarta kalufser. Rumlande pukor. Jag menar...samtliga i bandet äter kajal till frukost och har tveklöst sänkt sin andel rödvinspavor på Seattles kyrkogårdar. Fans av bland annat X-MAL DEUTSCHLAND, SIOUXSIE AND THE BANSHEES och SKELETAL FAMILY bör uppskatta det här. Egentligen borde jag kanske jämföra mer med dom andra nutida amerikanska band som verkar köra på goth-återuppväckandet, men dom låter jag er upptäcka på egen hand. Det enda dåliga med det hela var att kassetten enbart var släppt på just kassett och att den dessutom var slutsåld. Fruktansvärt bra spelning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen