Plan B: Whispering Sons

Tog första tåget efter jobbet ner mot Malmö och hann sova någon timma. Efter det sammanstrålade jag och Erich när sätet bredvid mig blev ledigt och testade lite mini-synthar. En rush ner mot första bästa falafel-hak innan spelningen med WHISPERING SONS. Falafelrullen, i någon korsning innan lokalen, var tyvärr väldigt sunkig och hade nog hellre varit helt utan mat än att ha ätit den om jag ska vara ärlig. Vilket känns som en bra lärdom inför fler Malmö-besök. Efter lite virrande på Norra Grängesbergsgatan så pekar en gott sinnad främling oss in i rätt gränd där Plan B skulle ligga runt hörnet. Det är trots allt min första visit på stället. Sjukt nog. Snabbt får jag en ny kompis i form av Plan B:s egna hund Venus(?). Ett par drinkar in och en förväntad, men i detta läge, extra tråkig försening eftersom med tanke på den långväga (nåja) resan. Direkt när det börjar känner jag att det äntligen bjuds på ett post-punkband med en frontperson som har lite punk i sig. Lite välbehövlig explosiv energi och, vad som verkar vara, äkta känsloutlopp. Det ser liksom ut som riktigt lidande - som att texterna faktiskt fortfarande betyder något. Extremt skönt att se att vokalisten förkroppsligar det en själv också känner när en lyssnar på musiken. Det är riktigt djävla starkt.

Det bjuds på ett gediget set på nära en timma och jag tror inte jag känner att det är någon låt som saknas. Ljudet är också riktigt bra. Ofta känner jag att det kan vara ett minus, men i det här fallet är det nog bara imponerande att allt låter närmast på pricken som det inspelade. Både dom dunkande trummorna, den ylande gitarren, basen som pumpar, den lika pumpande åttiotals-synthen och sist men inte minst den fantastiska sången. Alla som inte bokade dom till Göteborg eller längre upp i landet gick miste om något. Alla som inte åkte hit ska förstås skämmas jättemycket och så vidare, fastän det var en vardag. Eller så ska jag bara känna mig privilegierad som hade möjligheten att åka ner. Hade bandet gått på utsatt tid hade vi hunnit se extranumret, men det kändes väntat att det skulle dras ut på tiden. Nu kändes det dock lite mer prio att hinna med sista nattbussen mot Göteborg än att se en, eller ett par extra låtar, trots att detta är bland det bästa jag någonsin sett. Stort tack till Plan B som bokar så enormt mycket bra band och att dom var dom enda vettiga nog att få WHISPERING SONS till Sverige.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen