Truckstop Alaska: Fayenne, Illmara & Völva

Trots min något eklektiska smak och ofta sinande uppmärksamhet när saker inte blandas upp kände jag ingen som helst oro inför den här kvällen med tre black metal-band. Snarare tvärtom - otrolig pepp. Först på scen var skånska VÖLVA som var bandet med tydligast och mest punkinfluenser. Vilket för mig absolut inte är ett minus. En välspelad trio med två vokalister och både tyngd och ös. Något synd att mycket av gitarr-riffen försvann i ljudbilden. Hade gärna velat höra dom något mer intrikata gitarr-partierna tydligare. Men istället fick man en brutal blastbeat-vägg som inte gick av för hackor.

Näst ut - dom gamla favoriterna ILLMARA som på något vis blivit ännu bättre. Här är det ytterligare mer fullt ös och ond bråd död än tidigare akt. En given favorit i Göteborg som förtjänar allas uppmärksamhet. Hoppas på ett nytt släpp snart som inte lider av samma ljudkvalitet som den första kassetten. Hur som helst vill jag inte upprepa tidigare recensioner så kommenterar bara det som för mig var nytt. Dom talade bitarna mellan några över låtarna satte verkligen en bra stämning. Inte något som jag tidigare tänkt saknats, men som absolut gav det ännu en dimension. I de flesta fallen hade jag av en sådan här sak himlat med ögonen, suckat och tyckt det var pretentiöst. Men här var det bara något som gav deras framträdande mer. Ännu fler plus får dom för att bränna saker på scen.

När jag trodde att kvällen inte kunde bli bättre kom FAYENNE och motbevisade mig. Kanske delvis för att dom hade absolut bäst ljud under kvällen. En annan orsak kanske för att jag inte hört en endaste sekund av dom tidigare och därför inte alls visste vad jag kunde förvänta mig. Av de två tidigare banden så var dom absolut mest lika ILLMARA. Snabba och onda gitarr-riff, tight bas och en helt oklanderlig batterist som spelade likt en maskin. Större eld och ännu mer rök. Även om kvällen började intensivt så känns det som att det bara trappades upp för varje band ju längre kvällen led. Det här är en turné som minst borde spelat över hela landet och inte bara 2-3 datum. Sjukt bra på alla sätt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen