128A: Aargh Fuck Kill & Mass//Reaction

Söndag på Göteborgs mesta punkställe och det bjöds på Bloody Marys som kanske är det bästa sättet att förena nytta (mat) och nöje (alkohol). Tyvärr klarar jag själv inte av så mycket tomat på samma gång, annars hade jag nog aldrig förtärt något annat. Först spelade egentligen GIFTIGT AVFALL från Trollhättan, men eftersom jag filmat dom så mycket det senaste tänkte jag att det vore skönt att slippa ha en kamera i nyllet. Två av deras tidigare spelningar kan man ju hitta här: GIFTIGT AVFALL.

Båda besökande banden tog det några låtar innan jag kom in i det. Sen blev det riktigt bra. Mellan dom två så föredrog jag nog Hamburgs AARGH FUCK KILL. Smått metal-influerad hardcorepunk med reverb/delay på sången. Lite influerat av vad jag tänker på som nyare hardcore från New York som kör lite samma grej, fast inte lika metal. Djävligt dynamisk trummis kom vi fram till efteråt. Det var liksom inte bara komp på komp, fill, och tillbaka till d-takten utan det kändes som att han verkligen spelade trummor. Det var gött att se. Vokalisten hade också effekt-pedalen fast i sitt bälte.

Sist spelade MASS//REACTION från Budapest som också var bra. Något mer statisk trummis i den bemärkelsen att det var mycket takt - fill - takt - fill. Skulle man jämföra dom två banden skulle detta kännas lite mer stelt. Men ibland är det ju exakt så här man vill ha det, så det är inte menat som något dåligt. Mycket rens och ibland blandat med lite fyrtakts-mosh. Inga utsvävningar utan genomgående i samma stöpta formel. Typiskt gött band att se och det här är väl också en anledning till att jag sällan köper skivor i genren längre - jag kan lika gärna gå till 128A och se det live och få min dos av käng. Så vitt jag uppfattade det var också allt på ungerska, och jag gillar när band sjunger på sitt modersmål. Gissningsvis var det även genomgående politiskt. Något som var glasklart var dock att dom delade ut en känga till högerpopulister (i detta fallet Viktor Orbán, men det kunde lika gärna varit Åkesson). Det får man alltid plus för.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen