Farsot: Leila Abdul-Rauf

En dark ambient-spelning i Matteuskyrkan uppsatt av Farsot. Det kanske låter halvt påhittat i och med att Farsot annars sätter upp punk-spelningar. Men det är sant. Om jag förstod det hela rätt berodde det lite på att ingen annan bokare ville sätta upp det och Farsot var "tvungna" att sätta upp det för att det alls skulle bli något. Säkerligen en faktor till att det inte kom säkert många besökare då de flesta som följer Farsot kanske inte har öronen åt den här typen av musik. Skulle vilja påstå att det här är något som kanske Koloni, Folk eller Nejd hade kunnat sätta upp. Men man kan förstås inte arrangera allt. Den svepande stämningsmusiken som LEILA ABDUL-RAUF stod för bestod till huvuddel av synthdrones, förinspelade spår, blåsinstrument och lite elektrisk gitarr. Utöver det var det även sång som var ordentligt nerblött i reverb. Jag vet inte varför, men några gånger kom VANGELIS soundtrack till Blade Runner mig till minnes. Väldigt märklig association som gör att jag måste lyssna på soundtracket igen. Men mer än det så kunde det ibland påminna något om vissa partier av DEAD CAN DANCE musik. Den tankebanan kom nog främst från sången och vissa av de mer folk-inspirerade inslagen. Överlag ett väldigt lättillgängligt mörker. De drömska projektionerna i bakgrunden sydde ihop det något och det hade tveklöst känts väldigt tomt om dom inte fanns där. Även om jag inte kunde uppskatta konserten fullt ut, förmodligen på grund av dagsformen, så var det en ok konsert och jag är glad att jag gick dit. Kommer förmodligen uppskatta att lyssna på det i efterhand mer än när jag var på plats.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen