Slitna Nerver (Hängmattan): Cocaine Piss & Cherokee Death Cats

Själva upplägget med som CHEROKEE DEATH CATS känns som något som jag givet skulle gilla. Enkel trummaskin, två gitarrer och kaxig sång och lite synth. I den bästa av världar påminner det något om SONIC YOUTHS punkigare stunder eller kanske BIKNI KILL. Dessvärre når det aldrig så långt. Egentligen faller det platt ganska långt från mållinjen om jag ska vara ärlig. Sången är det visserligen inget fel på - det är till och med riktigt bra. Ena gitarren har riktigt distat och basigt ljud...men det är också allt den har. Det känns som att dom riktigt goa riffen inte förvaltas tillräckligt eller kanske inte helt kommer igång. Att det stannat vid att ordna ett tufft ljud. Jag blir snabbt trött eftersom allt känns extremt repetitivt. Samma formel gång på gång. Men med det sagt så tänker jag att om man gillar en låt gillar man säkerligen alla. Hoppas på att få se dom igen och att dom då motbevisar mig; att det bara var jag som hade en dålig dag.

Mellanbandet var så uselt att jag inte klarade att vara kvar i lokalen. När jag till slut kom tillbaka till huvudbandet kände jag att jag på något vis hamnat i en Belgisk Gummo. Men det säger jag utan att ha sett filmen på säkert 15 år. COCAINE PISS öppnar med kanske deras bästa låt, 'Sociopathic Friend', som både har halv-skev gitarr och grind-partier. Men det går inte att definiera bandet som varken grind eller powerviolence, utan det är någon form av underlig och dissonant punk från Belgien med nasal och ganska monoton sång. Det sistnämnda något av ett signum för bandet. Tillsammans med alla tempobyten. Valfri medlem hade säkerligen kunnat vara med i en film av tidigare nämnda Harmony Korine; oavsett om det skulle backas upp av musiken eller inte. Vissa partier är riktigt bra, men för mig blir det väl mycket av en blöt massa som jag inte riktigt orkar ta mina öron igenom. Tyvärr är jag inte helt övertygad av huvudbandet heller men det syns att dom har kul och jag kan väl säga att det är perfekt musik att fuldansa till eller bara hoppa upp och ner utan att riktigt veta vad man håller på med.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen