Farsot: MDC, Scheisse Minnelli, Protestera & Lonely Grave

MILLIONS OF DEAD COPS, som är ett av alla sätt att utläsa "MDC", hade ett 5-årigt avbrott från 1995 till 2000. Efter det hann dom flytta till Portland och började på nytt med en annan line-up med enbart vokalisten från original-sättningen. Nu för tiden är även batteristen den samma som mellan 1979-1995. Där tar historia-lektionen slut och vi flyttar fokuset till ikväll. Det är just de två original-medlemmarna det är roligast att kolla på. Nästan i synnerhet trummisen som på något oförklarligt vis spelar på något riktigt old-school-sätt. Lite stelt liksom men ändå svängigt och tight. Svårt att förklara. Men det var något jag tyckte var intressant att kolla på. Efter öppningen tappar det lite fart när dom kör nya låtar från 'Mein Trumpf'. Visserligen bättre live än på skiva, men uppriktigt sagt rätt slöa låtar. Men har man släppt skiva ska man såklart spela dom. Men jag själv är utan att skämmas enbart där för dom gamla låtarna. Men ärligt talat så tröttnar jag ganska snabbt på det mesta. Det stela tar över och det känns mer inövat än något annat. Det är så mycket i dom som är plojigt som jag gärna hade glömt. Till exempel 'Chicken Squawk' som jag förvånas över att dom spelar. Generellt sett småkul nostalgi, men inte i 50 minuter. Det känns i slutändan som en väldig monoton och tråkig spelning trots att dom blandar halv-buskis och politik med varandra. Önskar att jag hade kommit ihåg anekdoten jag hörde om en kyl proppfull med hjärtmedicin (hjärtMDCin?) i Norrland 2007. Den hade eventuellt varit roligare att läsa eller tänka tillbaka på. Men nu fick ni en ordvits i alla fall.

Innan MDC som lirat i 39 år kom några tyska vuxen-barn ut och spelade skate-punk. Även om jag inte klarar av att lyssna på ploj-punk alls så måste jag säga att detta var det värsta jag hört komma ur den genre-kloaken. Mycket keps. Mycket uppkäftig snorvalps-sång. Lät väl säkert som GUTTERMOUTH eller ett snabbare och skate:igare BAD RELIGION. Lyssnar inte på sådan här skit. "Twisting my words, to fit your agenda...lost in translation". Alltså, va? Det är ju inte ens det utrycket betyder. Asful skate-dupla. Sa jag att alla hade 5 kepsar var på sig? Har även tusen fördomar av den här typen av musik och musiklyssnare, men behöver inte vädra dom. Var väl knappt någon som kollade på det här ändå? Jag gick efter dom två-tre låtarna jag kände mig tvungen till att spela in. Ha det gött, see you never, SCHEISSE MINNELLI. (Det sista är alltså bandnamnet och inte något konstigt uttryck jag just hittade på.)

Hur länge har PROTESTERA skrikit slagord på scen? Säkert hälften av tiden jänkarna ikväll varit igång? Även om det är snuskigt skickligt och gött gapigt så är det något som gör att jag aldrig riktigt kunnat ta till mig det. Finns inget direkt jag kan peka på som är den felande länken, men det har liksom aldrig fastnat. Förutom deras EP 'Zora'. Dom har 2018 kvar det typiska soundet från början av 2000-talet. Växelsång, melodiska riff och trummor som verkligen är on point. Känns som att mycket mer lät såhär då? Även om jag mycket hellre lyssnar på PROTESTERA än föregående band så har jag redan sett dom en miljard gånger och vet exakt vad jag kommer få och vilka politiska budskap som är inbakade. Så det var ännu en klassisk vända in på skivaffären vägg i vägg istället och se om man hittade något.

Det helt klart bästa bandet för kvällen var trion som öppnade - LONELY GRAVE från Umeå. Man kan nog utan att ha fel kalla det för powerviolence. Men var det egentligen punk-bastardiserad grind? Skillnaden är väl visserligen minimal. Det var helt klart riktigt bra. Stundtals. Oftast med powerviolence får jag en dumt flin över plytet när det kommer något konstigt skrik, någon helt oväntad vändning i tempo eller skeva ackordföljder. Det som gör att jag hellre kallar det grind är just att jag inte fick det där flinet. Men det är ju så subjektivt det kan bli. Det är powerviolence. Jag ska inte "hålla på". Synd med avbrotten som uppstod av tekniskt strul. Någon gång påminde det något om SAYYADINA.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen