NEJD: Mottled Legs & Arkhe

Om jag inte misstar mig nu så var det första spelningen för MOTTLED LEGS. Något jag dock inte misstar mig kring är att det är samma person som är bakom FEBERDRÖM och även en del av KHMER NOIR. Det vettigaste nu vore kanske att försöka utröna vad som skiljer MOTTLED LEGS från FEBERDRÖM (och MOTT AND THE HOOPLE) men det är svårt att svara på. FEBERDRÖM har ju rört sig lite mellan olika "stilar" nästan varje gång jag sett/hört det. Kanske kristalliserar dig sig mer nu när det finns två olika solo-projekt. Ikväll var det mycket distade signaler, rundgång och någon långsamt framflytande bakgrundsloop (utan att vara särskilt drönigt) som gällde. Även om det började med en sampling så var det inget som återkom under setet. Det var något parti som mest gjorde mig rastlös, men det kan även berott på den något låga volymen. Men även om jag tyckte det var bra så tror jag bara det kan bli bättre. Var efteråt tvungen att fråga vad namnet betydde och tydligen är det den engelska termen för "marmorerad hud" (just förekommande på ben i det här fallet då) eller "Livedo reticularis" som det heter på latin om någon nu skulle vilja söka vidare kring det.

En halvtimma senare är det dags för ARKHE för sitt första liveframträdandet i Sverige sedan 2013. Det inleds med ett knarrande avgrundsljud. Svårt att veta om det är en maskin eller något levande som långsamt vaknar. Det är kortare segment som byter av varandra och det är, i alla fall inledningvis, mer distinkta ljud än vad öppningsakten använde sig av. Mörkare, långsammare och något mer (avlägset) mullrande än skrikig rundgång. Någonstans mot mitten har det gått mer mot att lyssna på vinddragen i schakten av nämnda kosmiska avgrund. Till sin hjälp fanns även en projicering på ARKHES run-liknande logo som på något vis adderar ytterligare av en uråldrig och ondskefull aura. Detta var förstås också det bra och det är även intressant och bra att såpass olika akter finns inom samma smala genre.

Kan erkänna att fyllan efter detta blev allt mer påtaglig och jag klarade väl egentligen inte av att vara kvar och se PEOPLES PERSON. Tyvärr. Dock kan jag ju avsluta med att säga att utställningen var riktigt fin och hoppas på fler tillfällen att se KRISTIAN OLSSONS kollage och även fler andra utställningar samt konserter på NEJD.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen