Top 10 konserter 2018

2018 har inte varit lika fullsmackat med konserter. Av flera anledningar. Men en som jag speciellt vill fortsätta att belysa är just Göteborg stads motverkan mot fri kultur. Den slår fortfarande hårt. Tittar man på listan här ser man också att de flesta konserterna inte heller hålls på "de vanliga" ställena eller att det är av arrangörer lite i periferin. Men så är det. Hoppas på bättre klimat 2019, att allt löser sig för Truckstop Alaska och Plan B. Att 128:an hittar ett nytt ställe eller att det helt enkelt löser sig på något vis. Att Skjulet får vara ifred. Och så vidare och så vidare. Nu ska jag sluta gnälla och istället vältra mig i det som faktiskt hänt och som varit bäst. Här är Never Understand-bloggens top 10 över (filmade) konserter 2018! Vilka var era favoriter i år?



1. Illmara - 128an. Riktigt rå och brutal black metal av den gamla skolan. Vi snackar sprutande blod, tända ljus och ritualer. Extremt bra.



2. Mattias Alkberg - Majas Vid Havet. Den bästa konserten jag sett med Mattias Alkberg. Väldigt fint ställe och bra roadtrip. Önskar fler spelningar där kommande sommar!



3. Hot Snakes - Pustervik. Gamla i gemet. Behöver knappt öppna ögonen för att leverera högkvalitativ rock. Även om det är bitarna från deras äldre skivor som är de bästa så blir inte heller det nya trött. Men då dom har tre fullängdare att fritt plocka hits från är det inte så svårt att få till en bra setlist.



4. Circuit Des Yeux - Folk. Ett ord som ofta får mig att rygga tillbaka är "magisk". Men detta var just magiskt.



5. Nej - Banned in GBG. Det går inte att värja sig för den tyngden och sorgen. Fruktansvärt bra band både på skiva och live.



6. Vidro - TTHC. Riktigt bra, och lite skev, hardcore. En av höjdpunkterna på årets TTHC.



7. Protomartyr - Mejeriet. Äntligen en Sverige-spelning! Tyvärr några år för sent. Men fortfarande väldigt bra. Trevlig roadtrip ner till Lund. Tyvek, som också spelade, hade hamnat över Protomartyr på den här listan om jag filmat dom.



8. Mörkt Moln - Feedback. Dom har varit med på listan förut och det håller utan tvekan än. Några av Göteborgs finest.



9. Desire and Her Drunks - Farsot. Det räcker inte med att Hotet leverar, utan nu ska vi ha dom här att hålla koll på också. Riktigt bra!



10. Avfall - Banned in GBG. Något av en överraskning att dessa dök upp i Göteborg. Bra post-punk.



Det är egentligen bara dom få översta som jag är helt säker på. Sedan ligger ribban så djääävla högt. Vill man bara ha en top 10 så kan man låtsas som att jag spelat efter reglerna. Som att videorna jag länkar efter den här paragrafen inte alls finns med på listan. Gillar att följa vedertagna format, men nu är det fan helt omöjligt. God fortsättning och hoppas 2019 bjuder på många grymma konserter!



11. Gorilla Angreb - Banned in GBG. Det var som sagt nära att dom inte kom med, men jag har svårt att värja mig. Det var riktigt bra! Även om jag vid hemkomst märkte att jag fått fel tshirt av dom i merchen.



12. Räzerhex - Studio HPKSM. Riktigt grymt band. Sett alldeles för lite av det här gänget.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen