Fängelset: Dog Rally & Del III

DOG RALLY från Stockholm gör sin andra mini-turné tillsammans med DEL III. Sistnämnda är säkerligen bekanta för många sedan tidigare och om jag kallar det pop med punkiga inslag så är utbölingarna möjligtvis tvärtom. Det mest utmärkande är sången, vilket växlar mellan engelska och svenska, som ofta går upp i nasala skrik. Något som påminner mig om sången i ett gammalt Trollhätte-band som kallade sig MARKUS MED SKÄGGET. Dom som fattar, dom fattar. Lite lättare referenser är nog delar av brittisk och och svensk punk som X-RAY SPEX och DIABLESSE GRUPP 6. Mest för att nämna något. Men i regel tar det här inte ut särskilt många vida svängar utan håller sig tämligen rakt och "kött och potatis". Fyrtaktare och ackordharvande punk i mellan-tempo. Något som antingen kan funka eller bara falla platt. Ibland beroende på humör. Men just i DOG RALLYS fall tycker jag helt klart det når hela vägen hem.

Som sagt tror jag de flesta inte behöver en närmare presentation av DEL III även om det känns som en evighet sedan de stod på en scen. Men deras frånvaro har också medfört att nya låtar skrivits och en cover på 'Händerna' utav GYLLENE TIDER. Hade jag själv läst det sista hade jag höjt på ögonbrynen och varit riktigt skeptisk. Men det låter faktiskt riktigt djävla bra och jag hade nog aldrig gissat på att det var en cover utan det känns verkligen som en egen låt från början till slut. Den har den där nerven som DEL III alltid har i sina låtar. Men då jag inte lyssnat på originalet är det säkerligen något dom själva injicerat i den. Gällande kvaliteten är det inte enbart covern det gäller, utan det känns generellt som att DEL III hittat ny vigör. Trots att dom efter ett tag byter plats på vokalist och trummis (är den här rotationen något som utmärker många band från Göteborg?) så känns det fortfarande sammanhållet och som samma band. Något inte alla klarar av. Ser fram emot nästa släpp och nästa framträdande. Typisk spelning med perfekt längd men som man ändå lämnas kvar med suget efter att höra ännu mer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen