Farsot: Hotet

Utanför Farsots butik skulle det firas ett slags anti-Record Store Day som dom döpt till "Record Store Death". Gratis kassett (som man var tvungen att fiska upp i en likkista, hu vad läskigt) och gratis konsert med tre lokala akter på en lastpall-liknande scen precis nedanför trappen. Verkligen en antites till Record Store Days ofta bisarra priser och tama påhitt. Dessvärre kunde jag inte stanna kvar hela förmiddagen så det fick räcka med att enbart se första bandet - HOTET. Vilket egentligen inte gjorde så mycket eftersom det för mig ändå var höjdpunkten på uppställningen som utöver tidigare nämnda kvartett även bestod av THE INSEMINOIDS och GAMLA PENGAR.

Då det även var konstrunda i Majorna hann jag även med att lojt titta på några akvareller och smyga i mig vernissage-vin. Det slank även ner en vegan-slang (hej EU!) i bröd som Farsot grillade upp. Gemytligare än så kunde det knappast bli. Men för att återgå till själva spelningen så finns det kanske inte jättemycket att säga om Göteborgsbandet HOTET som inte redan sagts. Medryckande, melodisk, jeansjacke-punk med rockiga solon och stämsång. Allt går åt helvete men vi pekar finger åt alla ändå. Refränger som får vilket bittert ansikte som helst att stampa med foten och sjunga med. MASSHYSTERI är en given referens även om HOTET inte är riktigt lika poppiga. I alla fall inte hela tiden. Att scenen var på skuggsidan kan man tolka in en mängd saker i. Till exempel att det är undergroundscenen i Göteborg och hela kontrasten till övriga RSD. Men mest av allt var det bara för djävla kallt om händerna så en extra eloge till alla som klarade av att spela med stelfrusna fingrar. Jag vet att jag själv tyckte det var tillräckligt jobbigt bara att hålla en kamera (som jag tyvärr inte hade vindskydd till, så ljudet är något sämre än vanligt på grund av väderlek).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen