Woody West (Pustervik): Sharon Van Etten & Golden Filter

GOLDEN FILTER hade följt med från Brittiska Imperiet, eller eventuellt från några årtionden tillbaka. Det som levererades var elektronisk pop som om 80-talet aldrig tagit slut. Något de flesta säkert hört en uppsjö band försöka sig på de senaste 10 åren. På dom 30 minuterna jag lyssnat på bandet så kändes det dock som att detta är en av få konstellationer som faktiskt lyckas hitta någorlunda rätt. Det största minuset är deras riktigt plastiga texter som dock har hinkvis med med PORTISHEAD-influenser - speciellt i fraseringar/sångupplägg. Stundtals bjuder frontpersonen även på en hel del rörelser/poser direkt ur Vogue. Men det verkar trappas av något allt eftersom konserten rullar på. Lite så är det även med mitt mitt intresse - att det svalnar något låt för låt. Men om man gillar 80-talsrevival och kan fokusera på elektroniken och melodierna framför texterna så är det här helt klart ett band att kolla upp. För det är riktigt bra, men GOLDEN FILTER hamnar något utanför mitt intresseområde.

Ärligt talat så har även SHARON VAN ETTEN också en del influenser från 80-talet. Lyssna bara på den pulserande synth-basen i första låten 'Jupiter 4'. Deras 80-tal kommer däremot fram på ett helt annat sätt än föregående band. Men att det finns där gjorde att den mycket mer elektroniska duon fungerade utmärkt som förband. Båda hade enkelt kunnat placerats med i ljudspåret till 'Drive' eller någonstans i 'Stranger Things'. Överlag vill jag säga att det finns där som ett slags sött mörker. Utan att vara sliskigt. Ett slags vemod som hamnat lite malplacerat i tiden. I en av höjdpunkterna under kvällen, 'Seventeen', sjunger Sharon refrängerna panna mot panna med en person i publiken. Ett riktigt fint ögonblick. Något överraskande så kändes konserten som en tidig höjdpunkt för året. Något jag inte riktigt väntat mig. Tyvärr så kunde jag inte med att filma allt då det var helt fullsatt och kände mig i vägen med min lysande kamera-skärm. Extra synd är det då det egentligen kickar igång på riktigt efter dom första 30 minuterna. Men hade jag varit ledig hade jag utan tvekan åkt på ett till datum den här turnén. Efter spelningen så växte skivan och blev bättre, så jag rekommenderar alla som är sugna på snygg pop att lyssna på senaste plattan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen