Top 10 konserter 2019

Året 2019 har kantats av både roligheter och oroligheter som exempelvis nedan:

ø Det dystra beskedet att Truckstop Alaska går i graven.
ø Släppt en 7" med Hotet och kassetter med Ellen Ripley och Morning Moon på Never Understand Records.
ø 128A har börjat ha spelningar igen.
ø Showdown har arrangerat på Musikens Hus vilket något breddat vad som besöker Göteborg.
ø Har kunnat komma loss på fler Woody West-gig.

Men det är en väldigt kort sammanfattning av vad som hänt under året. Det viktigare är kanske alla band som spelat. Här följer den årliga, och alltid lika otroligt svår-komponerade, konsert-listan från Never Understand från allra bäst till tioende bäst 2019.



1 - RARING.
Minns att vi sprang i duggregnet för att hinna i tid och missade som tur var bara några minuter. Helt klockren pop från början till slut - både på skiva och live. När dom stod på scen fanns den där extra gnistan och den borde tändt vartenda hjärta på plats. Längtar otroligt mycket efter nästa spelning och nästa skiva. Snälla, kom tillbaka snart!


2 - WHISPERING SONS
Det här belgiska bandet har gått varma i hörlurarna under året och det var en skam att dom inte bokades till Göteborg. Som tur är så hade jag pengar och energi nog att åka ner till Malmö och hälsa på hos Plan B. Inte helt oväntat bland det bästa jag sett i år.


3 - ELLEN RIPLEY
Utan att få det att vara en ordvits så dök det här gänget upp som ett stjärnskott. Helt klart min nya favorit i Göteborg med sin egna rymdbanditpunk. Också ett typexempel på varför jag älskar Göteborgs punkscen. Här fliker jag även in att top 3 egentligen hade kunnat vara i vilken ordning som helst.


4 - LEVANDE DÖD
En återkommande favorit som spelar lite efter humör. Även om jag älskar både dom punkigare sidorna (som vi t.ex. fick se på HPKSM) så är detta min absoluta favorit-variant av bandet.


5 - NOX NOVACULA
Äntligen ett goth-band värt epitetet! Nog att jag gillar mycket ny post-punk, men när det väl levereras nattsvart goth så är det klart jag går igång på det.


6 - DUNE MESSIAH
Ödesmättad dansk rödvins-neofolk som fick spela för en alldeles för liten publik. Det här borde fler fått upp ögonen för.


7 - VÅNNA INGET
Med deras senaste platta har Vånna Inget helt klart nått nya höjder. Den här spelningen är den helt klart bästa jag sett med Malmö-punkarna. Förstår att varje konsert i Göteborg säljer slut.


8 - ORPHAN ANN
Skivan har gått varm under hela året. Live skiljde det sig något men det var enbart till deras fördel. Riktigt bra kväll på Nejd. Och som jag tidigare skrivit så tyckte jag rundgångsgnisslet bara förstärkte spelningen.


9 - CALIGULAS MAMMA
Har knappt stött på ett grottmänniskodummare band än detta. Jag älskar det. Det är på helt rätt nivå för mig. Det har dessutom växt likt en svart monolit för varje gång jag lyssnat på live-inspelningen.


10 - TREPANERINGSRITUALEN
Lika skrämmande musik som själva scenpersonligheten. Det är som att musiken förkroppsligats i en köttslig form. Alltid trevligt att se Trepaneringsritualen som bara blivit bättre och bättre för varje år som gått.


Här finns även en YouTube-spellista med inspelningarna av konserterna som länkats ovan:
Never Understand top 10 konserter 2019

Med det önskar jag alla som följer den här sidan i någon form en god fortsättning.
Har haft lite kval kring om jag ska fortsätta med detta eller inte, men vi ses 2020.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen